Wednesday, November 14, 2012

TINDAKAN KESATUAN GURU BESAR DIPUJI

Laporan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 telah menarik perhatian golongan pendidik Cina sejak pengumumannya, khasnya tentang cadangan murid darjah empat  SJKC menggunakan buku teks bahasa Malaysia   sekolah kebangsaan. Pada seminar kajian pelan pembangunan Pendidikan anjuran MCA, para hadirin sebulat suara membantah cadangan itu dan mengemukakan cadangan-cadangan yang membina. Antara mereka yang hadiri seminar itu, Kesatuan Guru Besar Kebangsaan telah mengemukakan laporan yang amat lengkap tentang bantahan penggunaan buku teks bahasa Malaysia sekolah kebangsaan di SJKC dengan menyertakan data dan teori untuk menyokong kenyataannya.
Tidak boleh dinafikan dasar pendidikan negara ini mempunyai banyak kelemahan dan ketidakadilan yang perlu diperbaiki. Dipercayai  melalui cadangan-cadangan yang rasional terhadap dasar pendidikan negara, banyak masalah-masalah boleh diatasi. Cadangan-cadangan yang membina dan profesional serta  tidak berat sebelah  harus dipuji.
Sin Chew Daily 14 November
Komen :  Laporan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025 harus dikaji bagi mengatasi perasaan tidak puas hati dalam kalangan rakyat.

No comments:

Post a Comment