Wednesday, May 30, 2012

POLITIK YANG IDEAL UNTUK KAUM CINA

Sungguhpun politik  dua barisan telah dibentuk di negara ini tetapi sesetengah pemimpin politik Cina masih tidak  terkeluar daripada sikap bergantung pada orang lain dalam memperjuangkan hak kaum Cina . Kaum Cina tidak dalam aliran utama  politik telah lama tersemai dalam pemikiran orang Cina.
Timbalan Menteri Kewangan , Lim Siang Chai   berkata, disebabkan dalam Kementerian  Perdagangan Antarabangsa dan Industri tidak mempunyai Menteri atau Timbalan Menteri Cina, ini menjejaskan  usaha Malaysia dalam menarik pelabur asing. Manakala Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek mencabar DAP supaya orang Cina   menjawat jawatan menteri penting jika  PR berkuasa. Kenyataan  kedua-dua Menteri MCA tersebut bercanggah. Jika Menteri  Cina begitu penting , kenapa MCA  tidak memperjuangkan  jawatan berkenaan? Adakah MCA tidak mahu mengubah keadaan sekarang yang menjadi ‘ tuan  yang tidak berkuasa’?
Kaum Cina menuntut politik dua barisan bagi menyekat  politik perkauman dan mahu membentuk satu sistem yang lebih sihat serta dasar yang lebih baik.  Dengan adanya  sistem yang lengkap, pendidikan Cina boleh nikmati status yang sama dengan sekolah aliran yang lain.

Rencana Sin Chew Daily 30 Mei 2012

No comments:

Post a Comment